Näin pidät töissä taukojumpan: RelaxTiina opastaa

Ehdottomasti suurin yksittäinen ammattiryhmä hierojan vastaanotolla on istumatyötä/päätetyötä tekevät ihmiset. Tässä taukojumppaohje, joka on hyvä kaikille, mutta erityisesti päätetyötä tekeville!

Koulutettuna hierojana kohtaan paljon erilaisia ihmisiä, eri ammateissa ja erilaisilla  liikuntatottumuksilla. Ehdottomasti suurin yksittäinen ammattiryhmä hierojan vastaanotolla on istumatyötä/päätetyötä tekevät ihmiset. 

Istuma- ja päätetyön tuomat ongelmat

Pitkäaikaisen istumisen haitat ovat paljon tutkittuja ja tunnettuja. Istuminen kuormittaa kehoa yksipuolisesti ja voi aiheuttaa särkyä ja jännitystä niska-hartiaseudulla, selässä sekä myös lonkissa, polvissa ja nilkoissa. Liian vähäinen kuormitus rappeuttaa nivelrustoja ja haurastuttaa luustoa. Luonnollisesti vähäinen lihastyö myös pienentää lihasmassaa ja siten heikentää lihasvoimaa ja jänteiden lujuutta. Istuva elämäntapa kuormittaa alaselän rakenteita ja hidastaa niiden aineenvaihduntaa. Lisäksi pitkäaikanen istuminen turvottaa jalkoja, koska laskimoverenkierto sydämeen hidastuu. 

Näin ehkäiset ongelmien syntymistä

Istumisen ja työn tauottaminen virkistää ja antaa aivoille muuta ajateltavaa. Seisomaan  nouseminen ja liikuskelu aktivoivat lihaksia ja vilkastuttavat energia-aineenvaihduntaa. Istumatyötä olisi hyvä tauottaa, vaikka vain asentoa vaihtamalla, noin kerran tunnissa. Kerran  päivässä olisi hyvä tehdä jonkinlainen taukojumppakin. 

Muista myös terveysliikunnan suositukset työikäiselle eli viikottain kestävyyskunnon parantamista  liikkumalla useana päivänä viikossa yhteensä ainakin 2,5 tuntia reippaasti tai 1 h 15 min  rasittavasti. Tämän lisäksi lihaskunnon kohentamiseen sekä liikehallinnan kehittämiseen esim  kuntosalia, jumppaa, pallopelejä, venyttelyä, tasapainoharjoittelua tai vaikkapa tanssia 2 kertaa viikossa. 

Liikunta ja omaehtoinen lihashuolto on parasta mitä jokainen voi itselleen tehdä ja se vähentää  huomattavasti tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Hieronta voi olla hyvä lisä ja tuki liikuntaan ja omaehtoiseen lihashuoltoon.  

Itselläni lisäkoulutuksena hieronnan erikoisammattitutkinnon osa Niska-hartiaseudun ja pään alueen kipupotilaan toimintakyvyn edistäminen, sisältäen myös purentaelimistön toimintahäiriöt, joten tällaisten ongelmien hoito on minulle tuttua. 

Loppuun vielä yksi taukojumppaohje, joka on hyvä kaikille, mutta erityisesti päätetyötä tekeville! 

Aktiivista elämää toivottaen 

Tiina Ahonen/Relaxtiina 

Taukojumpan aika!

1. Lavat liukuun  

Lapaliu’utus seinää vasten on hyvää vastapainoa esimerkiksi näyttöpäätetyölle. Se avaa rintaa,  laittaa liikettä yläselkään ja ennaltaehkäisee hartiajumeja. 

TEE NÄIN:  

• Seiso selkä seinää vasten niin, että pakarat ja yläselkä koskevat seinää. Nosta kädet seinälle  kyynärpäät koukussa. 

• Liu’uta käsiä seinää pitkin ylöspäin kunnes kyynärpäät tuntuvat irtoavan seinästä. Rutista sitten käsiä alaspäin selkälihaksilla. Pidä hartiat kaukana korvista.

2. Naama nurkkaan  

Nurkkavenytys avaa rintaa lihastyön avulla.  

TEE NÄIN:  

• Etsi nurkka ja asetu seisomaan kasvot nurkkaan päin. Nosta kädet kyynärpäät koukussa sivuille, mutta pidä hartiat alhaalla.

• Vie kevyesti rintaa nurkkaa kohti. Tee pumppauksia: jännitä sisäänhengityksellä käsiäsi seiniä vasten ja anna uloshengityksellä käsien joustaa ja rintakehän päästä syvemmälle nurkkaan. 

• Tee venytys kolmella eri korkeudella, eli siirrä käsiäsi muutaman pumppauksen jälkeen aina ylemmäs. 

3. Kämmenet pöytään  

Kyynärvarsien venyttäminen ehkäisee tehokkaasti tenniskyynärpään ja hiirikäden oireita.

TEE NÄIN:  

• Tuo kämmenet pöydälle kämmenpuoli alaspäin ja sormet itseesi päin. 

• Pumppaa kämmeniä lähemmäs pöydän pintaa ja kauemmas siitä. 

• Jätä kämmenet pöydälle ja siirrä niiden päälle lisää painoa. 

4. Peppu seinään  

Tämä liike venyttää takareisiä ja parantaa nostotekniikkaa – ja näyttää hauskalta, eli sopii myös  työkaverien päivän piristämiseen. Liikkeen voi ottaa myös haasteena ja yrittää suorittaa sen  mahdollisimman kaukana seinästä.  

TEE NÄIN:  

• Seiso 15–20 senttimetrin päässä seinästä selkä seinää vasten ja kädet vyötäröllä. 

• Pidä selkä ja jalat suorina ja taita lantiotasi taakse niin, että takapuoli koskee seinää. Polvet saavat  koukistua aavistuksen. 

• Nouse takaisin pystyyn niin, että ojennat lantiosi pakaralihasten avulla. 

• Siirry viisi senttimetriä kauemmaksi seinästä ja toista. 

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tutustu myös Pirkkalan Parhaisiin yrityksiin

Monitoimex Kaihdinpalvelu

Monitoimex on Pirkkalassa sijaitseva kaihdinalan tuotteisiin erikoistunut yritys, joka palvelee niin kotitalouksia kuin yrityksiä auringonsuojaukseen liittyvissä asioissa. Meiltä saat muun muassa kaihtimet, rullaverhot ja markiisit.

Kauneushoitola Pirkkalan Beauty

Kauneushoitola Pirkkalan Beauty

Kauneushoitola Pirkkalan Beauty tarjoaa yksilölliset ja hellivät kauneudenhoitopalvelut ammattitaidolla juuri sinulle, joka haluat rentouttavan hemmotteluhetken.

Pirkkalan Jalkahoitopalvelu

Pirkkalan Jalkahoitopalvelu

Pirkkalan Jalkahoitopalvelu (Tmi Hanne Pesonen) tarjoaa terveydenhoidollista jalkahoitoa. Hoidoissa käytetään Footlogix-tuotteita, jotka imeytyvät ihon syvimpiin kerroksiin asti.

Latinkiin.fi

Latinkiin.fi

Latinkiin.fi on sähköajoneuvojen lataamiseen erikoistunut verkkokauppa. Haluamme edistää ympäristöystävällistä liikennettä tarjoamalla tehokkaita, turvallisia ja kohtuuhintaisia lataustarvikkeita.