Hankitko juuri sähköauton tai onko lataushybridin mielessä? Tässä kirjoituksessa on muutamia vinkkejä kuinka pitää uudesta sähköajoneuvosta, ja erityisesti sen akustosta, hyvää huolta.
1. Suojaa akustoa lataamalla oikein
Sähköautosta löytyy litium-akku. Akku on tehty eri materiaaleista, kuin perus polttoainekäyttöisen auton lyijyakku ja tämä ero kannattaa pitää mielessä.
Tarkkaile akun lataustasoa
Olet varmasti ollut tilanteessa missä kännykän akku vetelee viimeisiään. Auton akkua ei kannata päästää typötyhjäksi. Ladattavien autojen akut toimivat parhaiten 30-90% varaustasolla. Tämä meinaa, että pitämällä akku aina 100% täynnä tai nollissa, akun elinikä lyhenee.

Lopeta lataaminen, kun varaustaso on 100%
On fiksua irroittaa laturi, kun auton akku on täynnä. Miksi? Ylimääräinen lataus vaikuttaa taas negatiivisesti akuston elinikään. Useimmat latauslaitteet ovat kuitenkin sen verran fiksuja, että ne osaavat lopettaa lataamisen kun akku on täynnä. Jotkut latauslaitteet tukevat myös latauksen ajastamista, jolloin lataus katkeaa kun tietty tuntimäärä on saavutettu.
Pikalataa harkitusti
Pikalataus on hienoa! Varsinkin, jos olet reissun päällä ja auton varaus alkaa hupenemaan. Auto vaan huoltiksen pikalaturiin ja lounastauon jälkeen matka voi jatkua. Pikalatausta ei voi kuitenkaan suositella arkilataukseen, vaan hidaslataus on parempi valinta. Pikalaturien korkea latausjännite rasittaa akkua pidemmän päälle. Käytä pikalatausta siis harkitusti.
2. Vältä äärilämpötiloja
Akustot eivät pidä kylmästä tai kuumasta. Suomessa ensin mainittua on hankala välttää. Pyri kuitenkin pitämään autoa katoksessa tai tallissa parhaasi mukaan, erityisesti talvella. Esilämmitä autoa, mikäli se on mahdollista. Esimerkiksi Webasto tarjoaa sähköautoihin lämmittimiä. Nyrkkisääntönä voi pitää, että kovilla pakkasilla akun normaalikapasiteetista on käytössä noin kaksi kolmasosaa.

3. Suunnittele pidemmät reissut etukäteen
Suomesta löytyy jo jonkin verran julkisia latauspisteitä, mutta Pohjoismaisiin naapureihin verrattuna määrä on alhainen – erityisesti Lapissa, ja Karjala-Kainuun seudulla. Latauspisteitä rakennetaan lisää, mutta samalla ladattavien ajoneuvojen määrä kasvaa. Moni on ollut tilanteessa, missä on katsottu etukäteen latausasema kartasta ja paikalle saavuttaessa laturi onkin varattu. Pidemmälle reissulle lähtiessä suunnittele siis reitti etukäteen ja ota ylös muutama varalaturin sijainti, mikäli ensimmäinen sattuu olemaan käytössä. Yksi vaihtoehto on voimavirtaan liitettävän kannettavan latauslaitteen hankinta. Latauslaite toimitetaan schuko-adapterin kanssa, jolloin sen voi kytkeä myös normaalin pistorasiaan matkalla. Laturi kulkee helposti mukana takakontissa.

Näillä muutamalla vinkillä auton akuston elinkaari pitenee ja auton toimintamatka säilyy hyvällä tasolla ilman murheita akun vaihtamisesta.
Tämän artikkelin on kirjoittanut Nordic Plug Oy (ent. Latinkiin.fi), joka tarjoaa verkkokaupassaan sähköautojen sekä ladattavien hybridien kotilatausasemia. Tutustu heidän yritykseensä alta!

Yksi vastaus
hyvää infoa. kiitos!